Nakladatelství TVÁŘE JITKA PRŮŽOVÁ vyhovuje 10 titulů.

JAN KUBIŠ NEZASTAVÍ MNE ANI TO NEJHORŠÍ...

JAN KUBIŠ NEZASTAVÍ MNE ANI TO NEJHORŠÍ...

Na počátku října 1941 byl ve Velké Británii zahájen výcvik dvojice československých parašutistů, jejichž úkolem bylo pomstít stovky českých vlastenců, kteří skončili na popravištích poté, co se v Praze ujal moci SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich. Začal se tak odvíjet příběh vlastenectví, odhodlání a nezměrného hrdinství, který nemá v našich novodobých dějinách obdoby.

Ve středu 27. května 1942 byl v okupované Praze proveden úspěšný atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Tím, kdo tohoto zlosyna navždy sprovodil ze světa, byl rotmistr československé armády Jan Kubiš.

Kniha vojenského historika plk. gšt. PhDr. Eduarda Stehlíka, Ph.D., MBA s názvem „Jan Kubiš – Nezastaví mne ani to nejhorší…“ vypravuje na základě neznámých archivních dokumentů a svědectví pamětníků životní příběh tohoto neobyčejného mladého muže. Celobarevná publikace na 300 stranách vedle autorova poutavého textu nabízí i stovky historických fotografií a dokumentů, z nichž mnohé jsou uveřejněny poprvé.

Cena: 499 Kč

LEGIONÁŘI S LIPOVOU RATOLESTÍ IV. - TVÁŘ

LEGIONÁŘI S LIPOVOU RATOLESTÍ IV. - TVÁŘ

Kniha mapuje životní osudy dalších šestnácti bývalých legionářských velitelů (div. gen. Karel VOŽENÍLEK, brig. gen. Antonín Mikuláš ČÍLA, brig. gen. Ing. Jaroslav MATIČKA, div. gen. Bohuslav VŠETIČKA, div. gen. Oleg SVÁTEK, gen. Rudolf MEDEK, gen. JUDr. Robert VOBRÁTILEK, brig. gen. František KRYŠTOF, brig. gen. Karel HAŠEK, div. gen. František HORÁČEK, sbor. gen. Jan KRATOCHVÍL, arm. gen. Karel KLAPÁLEK, div. gen. Oldřich ŠPANIEL, brig. gen. Jaroslav LISÝ, brig. gen. Josef SVATOŇ, brig. gen. Rudolf SMETÁNKA).
Najdete mezi nimi velitele bojových jednotek, techniky i vojenské pedagogy. Bojovali v srbských jednotkách, v československých legiích v Rusku, ve Francii i v Itálii a později dosáhli hodnosti československého generála. Dva z nich in memoriam.
Většina z nich se významným způsobem zapojila i do protinacistického odboje, a to jak na domácí frontě, tak i v zahraničí.
Vedle popisu jejich osudů v knize naleznete téměř 200 fotografií a seznámíte se i s klíčovými okamžiky vzniku našich legií v Rusku, Francii a Itálii, stejně jako s významnými boji, jimiž českoslovenští legionáři prošli.

Cena: 339 Kč

LEGIONÁŘI V NÁRODNÍM SHROMÁŽDĚNÍ REPUBLI

LEGIONÁŘI V NÁRODNÍM SHROMÁŽDĚNÍ REPUBLI

Kniha věnovaná samotným počátkům československé státnosti i dějinným okamžikům, které jí předcházely. Okamžikům, které sehrály zásadní roli v boji za samostatnost českého a slovenského národa pod vedením profesora Tomáše Garriqua Masaryka, dr. Edvarda Beneše a generála Milana Rastislava Štefánika.
To, že má tato trojice výjimečných mužů nehynoucí zásluhy o vznik našeho státu, je obecně známo. V jejich stínu však neprávem zůstávají desetitisíce našich legionářů, kteří za naši svobodu bojovali se zbraní v ruce. A to, že se řada z nich později aktivně zapojila do politického života jako členové vlád, zákonodárci, diplomaté, či vysocí statní úředníci, ví dnes jen malá hrstka zasvěcených.
Osudy tří desítek mužů zaznamenané v této knize se sice začínají odvíjet právě v legiích, avšak autor pozorně sleduje i jejich další zapojení do budování demokratického státu na půdě Národního shromáždění Republiky československé a nezapomíná ani na léta druhé světové války, během níž se řada z nich stala aktivními účastníky protinacistického odboje. Někteří z nich tehdy položili na oltář vlasti to nejcennější – svůj život. I proto na ně nesmíme nikdy zapomenout a tato kniha je důkazem, že nezapomínáme.

Cena: 349 Kč

MORAVSKÉ ŠVÝCARSKO NA STARÝCH POHLEDNICÍCH

MORAVSKÉ ŠVÝCARSKO NA STARÝCH POHLEDNICÍCH

Oblast okolí Blanska je neodmyslitelně spojená s Moravským krasem. Původně ji lidé pro svou poetičnost nazývali Moravským Švýcarskem a zejména na přelomu 19. a 20. století se stala oblíbeným místem návštěvníků nejen z Brna, ale i ze vzdálenějších míst.
Pojem Moravské Švýcarsko vymezuje pás území, táhnoucí se od Sloupu až po brněnskou Líšeň. Najdeme tady vše, co může příroda nabídnout. Ať již krasové útvary, přírodní památky, či různé druhy flóry a fauny, vyskytující se právě zde, na tomto nádherném místě jižní Moravy. Je to také místo mnoha bádání, ať již speleologů nebo historiků, které umožnilo nahlédnout do nitra krasových jeskyní a poznat život prvních předchůdců člověka na tomto teritoriu.
Kniha blanenského sběratele pohlednic Milana Sýkory a fotografa Milana Šustra nazvaná „Moravské Švýcarsko na starých pohlednicích“ však nenabízí pouze přírodu, ale také díla vzniklá lidskou činností. Najdeme v ní vedle města Blanska, Adamova či Bílovic nad Svitavou i další lidská sídla Moravského Švýcarska. Na starých pohlednicích můžeme společně obdivovat Nový hrad či zámek v Rájci, poutní místa ve Vranově, Křtinách a Sloupu, železné hutě nebo železniční trať s původně desítkou tunelů vinoucí se údolím podél řeky Svitavy od brněnských Obřan až po Rájec nad Svitavou.

Cena: 349 Kč

MUŽI Z PRVNÍ LINIE

MUŽI Z PRVNÍ LINIE

V prvních mírových týdnech roku 1945 se do Československa začali vracet naši vojáci, kteří dlouhé roky bojovali za hranicemi za svobodu své vlasti. Spolu s nimi se vrátilo i osm mužů, kteří v tomto boji zaplatili tím nejcennějším – vlastním životem. Vrátili se však jen jako bezejmenní hrdinové na sérii poštovních známek vytištěných ještě za války v Londýně. Každý, kdo někdy sbíral československé známky, musel na londýnskou sérii narazit a také si možná položit otázku, komu patří ty tváře odhodlaných mužů ve vojenských uniformách.
Kniha Karla Černého přináší životní příběhy těchto osmi statečných mužů doplněné dvěma stovkami historických fotografií pečlivě vybraných z archivních fondů i ze sbírek soukromých sběratelů. Vedle známého hrdiny od Sokolova Otakara Jaroše, pilota Aloise Vašátka a parašutisty Jozefa Gabčíka se čtenáři seznámí s osudy pilotů Jiřího Krále a Stanislava Zimpricha, bojovníků ze severoafrické pouště Františka Adámka a Pravoslava Řídkého a také vojenského lékaře MUDr. Miroslava Nováka.

Cena: 349 Kč

NOSTALGICKÁ ŽELEZNICE NA VYSOČINĚ

NOSTALGICKÁ ŽELEZNICE NA VYSOČINĚ

Autoři Richard Cila, Karel Černý, Roman Jeschke a Martin Navrátil v ní připomínají nejen nostalgii rakousko-uherské a československé prvorepublikové železnice, ale prostřednictvím originálních fotografií a zajímavých textů také ukazují na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří železniční síť a její zázemí na Vysočině v druhé polovině 19. století a na počátku 20. století vybudovali a uvedli do provozu.

Cena: 359 Kč

PILOTEM KRÁLE ANGLIE

PILOTEM KRÁLE ANGLIE

Na podzim roku 1938 bylo v tehdejším Německém Brodě dáno do provizorního provozu vojenské letiště. Po potupném mnichovském diktátu sem byla nakonec dislokována III/6 peruť Leteckého pluku 6 s 85. a 86. těžkou bombardovací letkou. Piloti a personál byli městem slavnostně přivítáni koncem října roku 1938. Bylo potřeba urychlené zapojení tohoto letiště do plné činnosti. Přípravy se však ukázaly jako zbytečné. Ráno 15. března 1939 obsadila letiště německá 4. tanková divize a do června téhož roku prostor opustily všechny zde umístěné čs. jednotky.

Pro mnoho letců však boj nekončil. Mířili do Francie, později do Velké Britanie či Sovětského svazu, aby se postavili okupantům své vlasti. To byla cesta i pěti pilotů – rodáků z Německého (dnes Havlíčkova) Brodu, kterým je věnována tato kniha Jiřího Rajlicha a Karla Černého. Osudy bombardovacího a dopravního pilota F/O Jaroslava Doktora a čtyř stíhačů W/Cdr Jana Klána, S/Ldr Karla Kuttelwaschera, DFC & Bar, F/Lt Jana Lašky a F/Lt Stanislava Zimpricha v prvorepublikovém letectvu, britském Královském letectvu i na dalších bojištích druhé světové války doplňuje téměř 200 fotografií a dokumentů z archivních fondů i soukromých sbírek sběratelů a rodinných příslušníků našich letců.

Cena: 349 Kč

POSÁZAVSKÁ DRÁHA I

POSÁZAVSKÁ DRÁHA I

Celobarevná publikace, plná historických fotografií, pohlednic, plánků drážních staveb a dalších dokumentů z konce 19. a první poloviny 20. století, je věnovaná nostalgické dráze vinoucí se podél řeky Sázavy. Ve skutečnosti jde o několik tratí, které jsou různé významem, dobou vzniku, majitelem, resp. provozovatelem a nakonec i vývojem.
První díl, věnující se úseku mezi dnešními městy Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Světlá nad Sázavou a Kácovem, představuje nejstarší část (úsek mezi tehdejším Německým Brodem a Světlou z roku 1870) na páteřní dráze společnosti Rakouská severozápadní dráha Vídeň–Praha/Děčín, kterou na přelomu 19. a 20. století, v době vyvrcholení druhé lokálkové vlny výstavby místních svépomocných drah, doplnily Místní dráha Německý Brod–Žďár (1898) a Místní dráha Světlá–Ledeč–Kácov (1903).
Nyní už stačí nasednout ve Žďáře do pomyslného vlaku a můžeme vyrazit proti toku času až do Kácova, malebné, dnes mezilehlé stanice, která pro svou autentičnost v minulých letech nejednou posloužila filmařům nabídkou moderními zásahy nedotčeného nádraží. Provázet nás bude – chvíli vpravo, chvíli vlevo – třpytící se hladina Sázavy. Co se nemění, je její krása a romantika, která odsud nezmizela a na níž se velkou měrou podílela i železnice.

Cena: 359 Kč

VELKÉ MEZIŘÍČÍ VČERA A DNES

VELKÉ MEZIŘÍČÍ VČERA A DNES

První doložená písemná zpráva o městě Velké Meziříčí pochází z roku 1281. V té době již stál na skále nad řekou Oslavou pevný hrad a počátky osídlení velkomeziříčské kotliny sahaly dokonce do dvanáctého století, kdy začala kolonizace horního toku Oslavy. Postupem času bylo město opevněno hradbami, byl postaven kostel sv. Mikuláše, renesanční domy na náměstí i židovská čtvrť v jeho těsné blízkosti. Byla vybudována císařská silnice, vyrostlo zde několik továren a škol, do města byla přivedena železnice a nakonec i dálnice. Hodně toho bylo postaveno, ale také zbořeno.
Kniha nazvaná „Velké Meziříčí včera a dnes“ s textem PhDr. Marie Ripperové nenabízí pouze pohled do historie díky dobovým fotografiím města, ale ukazuje i srovnání se současnými fotografiemi Milana Šustra. Celobarevná publikace zve na pomyslnou procházku Velkým Meziříčím a ukazuje proměny, jakými město prošlo během posledního století.

Cena: 319 Kč

ŽELEZNIČNÍ TRATĚ ÚSTECKO-TEPLICKÉ DRÁHY

ŽELEZNIČNÍ TRATĚ ÚSTECKO-TEPLICKÉ DRÁHY

Celobarevná publikace mapuje jednu z nejvýznamnějších průmyslových tratí rakouské monarchie (k. k. privilegierte Aussig-Teplitzer Eisenbahn), jejíž stavba je spojena s těžbou hnědého uhlí. Kniha nabízí reprodukce unikátních historických pohlednic z období první poloviny dvacátého století i dobových fotografií, plánů a jízdních řádů vybraných z fondů archivů i významných sbírek soukromých sběratelů. Autoři chtějí prostřednictvím této publikace připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské a prvorepublikové železnice, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří před více než půldruhým stoletím toto dílo vybudovali. Vedle původního úseku Ústecko-teplické dráhy (Ústí nad Labem – Teplice – Duchcov – Most – Chomutov) najdou čtenáři v knize i trasu tzv. severočeské transverzálky z Teplic přes Lovosice, Litoměřice a Českou Lípu do Liberce. Kniha je již osmá z řady Železniční tratě na starých pohlednicích.

Cena: 329 Kč

Stránka: 1    z  2

 
Vyrobil: Kašpárek